In november 2009 begon bij Christie's in Parijs de veiling van de kostbaarheden die de beroemde, vorig jaar overleden modeontwerper Yves Saint Laurent in zijn Normandische kasteeltje verzamelde. Van de 1200 aangeboden kavels werd in vier dagen tijd vrijwel alles verkocht. Topstuk bleek een elegante set van twee stoelen uit 1812 gemaakt voor Hortense koningin van Holland. Een Aziatische verzamelaar betaalde er 241.000 euro voor!

stoelen  stoelen2

Dat Hortense een verfijnde smaak had bewijzen onder meer de prachtige, gestoffeerde stoelen en fauteuils die in het pas gerestaureerde Paleis op de Dam te zien zijn. De koningin had een zeer moderne smaak: in de rugleuning van het linker stoeltje zijn al gotische motieven aangebracht, die pas veel later uiterst populair zouden worden. Neogotische elementen zijn ook al te zien in het ontwerp van een pendule waarin de portretjes zijn verwerkt van Hortense, haar broer Eugène en haar moeder Joséphine de Beauharnais.

Is Hortense de Danseuse?

Tijdens de persconferentie op 19 juni vertelde directeur Ernst Veen o.m. dat er ruim 2000 voorwerpen uit de Hermitage in Sint-Petersburg aan de Hermitage Amsterdam in bruikleen zijn gegeven. Na afloop dromde een massa persmensen het gebouw in. Ik rende bijna door de overweldigende ruimte om een indruk te krijgen van de tentoonstelling. Want een half uur later moest ik voor de camera van RTL Boulevard (zie: Uitzending Gemist vrijdag 19 juni 2009) commentaar geven. Ondanks mijn hectische rondgang heb ik een tijd in verrukking stil gestaan bij een aantal marmeren beelden van de Italiaanse beeldhouwer Canova (1757-1830). Ik herkende de verzameling sculpturen die Joséphine de Beauharnais bestelde voor haar Chateau Malmaison. Een daarvan is de Danseuse. Het model lijkt sprekend op Joséphines dochter Hortense de Beauharnais, de latere koningin van Holland, die een befaamde danseres was. Ze regisseerde zelfs hofballetten in Parijs. Haar stiefvader Napoleon noemde haar notre Terpsichore, naar de Griekse muze van de danskunst.

Na de nederlaag van Napoleon en zijn verbanning naar Elba (1814) kwam tsaar Alexander I in Malmaison op bezoek. Joséphine en haar dochter Hortense verwelkomden hem als overwinnaar. Ze toonden hem de verbluffende kunstverzameling die de keizerin in haar paleis bijeen had gebracht. Alexander I was gecharmeerd van de beelden van Canova.

HortenseCanova

La Danseuse door Canova: Hortense?

Toen keizerin Joséphine tijdens zijn verblijf in Malmaison onverwachts aan een keelontsteking overleed, erfden haar kinderen tot hun schrik enorme schulden. Tsaar Alexander I schoot te hulp: hij bleek zo vriendelijk om de begeerde marmeren beelden (en nog andere kunstvoorwerpen van Joséphine) van de erfgenamen tegen een gunstig bedrag te kopen.

Tsaar

Tsaar Alexander I in Malmaison

Hij liet ze naar de Hermitage vervoeren, waar ze tot op de dag van vandaag te zien zijn.. Hebben Canova's meesterwerken in 2009 de lange reis naar Hermitage Amsterdam gemaakt? Staan we oog in oog met Hortense als Danseuse? Tot mijn verbazing las ik op het tekstbordje 'Anoniem naar het origineel van Antonio Canova, 1805'. De catalogus van de tentoonstelling meldt hetzelfde. Volgens het boek 'Canova' door Marco Fabio Apolloni (1992) bestaat er echter maar éen replica tarda (1818-1822) van de Danzatrice en dat bevindt zich in de National Gallery in Ottawa! Vergissen de kunsthistorici van de Hermitage zich? Hebben we hier niet te maken met het echte werk van Canova? Of bestaan er meerdere replica's van Canova's werk? Het is hoe dan ook een prachtig beeld: let op de lichaamsvormen van de danseres onder haar dunne, geplooide japon.

 

Copyright Thera Coppens

 OmslagSuzanne


 johanna en margaretha klein  

  OmslagSuzanne   

 OmslagSophie    

 omslaghortense

E OmslagSuzanneHistorisch Toerisme Bureau

* Hofjapon van Prinses Sophie * Bonaparte * Caesar aan de Amstel

 Tromplaan 7A 3742 AA Baarn E. This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Go to top