Lucebert

Op zondag 11 februari werd in het Stedelijk Museum in Amsterdam het eerste exemplaar van de Lucebertbiografie door Wim Hazeu overhandigd aan Remco Campert.
Lucebert was de dichtergod van mijn tienerjaren. De lucifer die met zijn woorden langs me streek en de liefde voor de poëzie voorgoed deed branden. Ik sliep met zijn 'Triangel in de jungle' onder mijn hoofdkussen, ik spaarde van mijn zakgeld voor zijn 'Gedichten 1948-1968'. ik vrat en zong zijn woorden. Ik speelde ze op mijn gitaar. Hij was mijn dichter. Allen die daarna op mijn boekenplanken kwamen te staan van Goethe tot Joseph Brodsky en van de grote Neruda tot de kleine, bescheiden Van Schagen mochten hem schragen.

DSC02483

Foto: Tijdens de presentatie van Lucebert in de aula van het Stedelijk museum: v.l.n.r Deborah en Remco Campert, Wim Hazeu en ik.

Er was dan ook niemand anders die de biografie van Lucebert mocht schrijven dan mijn lief. We reisden samen door zijn leven, ik fotografeerde Wim in Berlijn, waar Lucebert met Bertolt Brecht samenwerkte tot in Spanje, waar we in zijn huis logeerden bij zijn dochter Noa. Vaak lopen onze boeken wat locatie betreft parallel. In Zuid-Frankrijk waar ik onderzoek deed voor mijn volgend boek dat in de dertiende eeuw speelt, bezochten we Lagrasse waar Lucebert twee zomers schilderde en zijn kinderen in de bergbeek speelden. En in Parijs waar we de café's opzochten waarin Lucebert met zijn vrienden zat te drinken, speurde ik naar de muurresten die koning Philippe Auguste om zijn stad liet bouwen. Zo zijn onze boeken vergroeid en delen we onze geestdrift bij elke nieuwe ontdekking.

IMG 1050 IMG 1038

Parijs: Wim vindt het cafe waar Lucebert en Karel Appel elkaar troffen en ik vind een middeleeuwse muur.

Zo zaten we vorig jaar samen om de eettafel in onze serre toen een echtpaar vijftig brieven op tafel legde. Brieven en tekeningen en enkele foto's uit de oorlog. Toen kwam er een andere Lucebert tevoorschijn die Wim krijtwit maakte.
Er is al genoeg over geschreven. Ik voeg er niets aan toe. Hij heeft nachtenlang de hoofdstukken zitten te herschrijven en kwam daardoor steeds dichter op de huid van zijn hoofdpersoon. 'Als ik dit had geweten was ik nooit aan de biografie begonnen,' zei hij op een nacht op de rand van ons bed. Ik wist dat hij het één keer hardop moest zeggen om te ontdekken dat hij het niet meende.

Nu ligt de herdruk van de Verzamelde Gedichten van Lucebert voor me; een zwarte, vuistdikke bundel, rood op snee. Toevallig sla ik het boek open bij een gedicht dat ik zong (sluike Francoise Hardy-haren, toonloze stem): ik heb in het gras mijn wapens gelegd, en mijn wapens gaan geuren als gras.. De biografie volgt de ontwikkeling van een kind tot kunstenaar, van Amsterdam tot Bergen. Ik heb het meebeleefd maar ga de biografie van Wim pas helemaal lezen als het laatste hoofdstuk van mijn boek is geschreven. Als we samen gaan uitrusten en lezen op een Grieks eiland.

Literair concert

Op zondagmiddag 8 april vindt er een literair concert plaats in Sint- Oedenrode dat voor iedereen toegankelijk is. Voor de pauze vertel ik het levensverhaal van Hortense aan de hand van powerpointbeelden van portretten en paleizen en en na de pauze zingt en speelt Paula Bär-Giese romances van de enige koningin van Holland die ook componeerde: Hortense de Beauharnais gemalin van koning Lodewijk Napoleon.

Hoe boeiend het verhaal is bewijst wel het succes van mijn boek Hortense de vergeten koningin van Holland dat vorig jaar een 9de druk kreeg. Lees hier hoe u kaarten kunt bestellen.

Sophie in het Europees Erfgoedjaar

2018 is uitgeroepen tot het Europees erfgoedjaar. Een heel veelzijdig onderwerp dat elke maand met gevarieerde thema's aandacht trekt voor alle schoonheid die onze voorouders in Europa hebben achtergelaten. Zie voor de programma's Jaar van het Europees Erfgoed.

0000254000

Natuurlijk dacht ik meteen aan prinses Sophie groothertogin van Saksen Weimar Eisenach, die in 1885 via Walther von Goethe de complete literaire nalatenschap van diens grootvader J.W. von Goethe erfde. Ze beheerde haar schatten voorbeeldig en bracht ze onder in het door haar ontworpen en gefinancierde Goethe-Schiller-Archiv in Weimar. Ik wijdde een artikel aan haar in het Geschiedenis Magazine (voorheen Spieghel Historiael) nr 1 van 2018. U kunt het hier lezen.

Sophie in Weimar laag1

Sophie 5de druk

Op een maandag bezorgde de post me een doos vol boeken van uitgeverij Meulenhoff. Wat kon dat zijn? Ik had even niets besteld. Het bleken exemplaren van Sophie in Weimar. Een Oranjeprinses in Duitsland dat zojuist een 5de druk had gekregen. Ik ben heel blij met de blijvende belangstelling van de lezers. Deze zomer komt prinses Sophie opnieuw in de belangstelling te staan. Ik bericht u er meer over in juni.

Het duikerpak van Jules Verne

Verneduiker
In het najaar reisden we voor mijn volgend boek door Noord-Frankrijk en kwamen onder meer in Amiens, waar het voormalige woonhuis van Jules Verne is opengesteld voor publiek.
We zijn altijd geïnteresseerd in de musea-woonhuizen van schrijvers, schilders of beeldhouwers, waarvan er in ons land helaas zo weinig bewaard zijn. Dit bezoek was opwindend: elke salon herinnerde aan de weergaloze avonturenboeken die Jules Verne schreef. Misschien was 'Michael Strogoff de koerier van de tsaar' wel het eerste meesterwerk dat me leerde hoe diep verhalen kunnen ontroeren. Het afgrijzen, de spanning, de tranen en de opluchting als alles goed is afgelopen.. Jules Verne beheerste het allemaal. Wat hem boven zijn geniale tijdgenoten als Victor Hugo en Emile Zola uittilde waren zijn toekomstfantasieën, die een profetisch karakter hebben. Denk aan de raket naar de maan en de reis om de wereld in tachtig dagen.

Amiens

De science fiction van Jules Verne en de huidige techniek vallen samen in een kabinet van Museum Hermitage Amsterdam op de tentoonstelling van Hollandse Meesters waar ik opeens een duikerpak zag staan. Het deed me sterk denken aan een vertrek in het huis van Jules Verne, waar ook zo'n mooie antieke duikuitrusting stond. De schrijver liet zich er in hijsen om op de zeebodem op zoek te gaan naar inspiratie voor zijn boek 'Twintigduizend mijlen onder zee.' Wat deed deze duikershelm bij de Hollandse meesters?
Het achtergrondverhaal is spannend: In het kabinet van het museum wordt het verhaal verteld van de schilderijen die er NIET te zien zijn. Het gaat om ca. dertig meesterwerken die Catharina de Grote in 1771 had aangekocht bij een Amsterdamse koopman. Ze werden aan boord gebracht van de Vrouw Maria die met een lading suiker, zink, indigo en kaas naar Sint-Petersburg voer. Maar voor de kust van Finland leden ze schipbreuk en de Vrouwe Maria verdween onder de golven. Daar liggen de kunstschatten nog steeds, volgens oude pakbrieven netjes verpakt in waterdichte loden kokers. Daarom zijn er nu plannen om met de nieuwste technieken het wrak te lichten en de kunstwerken uit het ruim te vissen. Als dat lukt zou het schilderijenbezit van de Hermitage worden aangevuld met de gezonken schilderijen van o.a. Jan Steen, Gerard Dou, Paulus Potter en Gerard Terborch. Een verhaal dat Jules Verne geïnspireerd zou hebben..

Verne

Manet aan zee

Het Singermuseum in Laren is vindingrijk en royaal gerenoveerd en opent met een schitterende tentoonstelling van impressionistische meesterwerken van de Van Vlissingen Art Foundation (t/m 6 mei 2018). Natuurlijk heeft iedereen het over de nieuw ontdekte tekening van Van Gogh, die een melancholiek beeld geeft van de oude heuvel van Montmartre. Maar ik was vooral aangedaan bij het zien van een klein martiotiem doek dat Manet in 1864 schilderde tijdens zijn zomervakantie in Boulogne-sur-Mer. Voor het eerst een familievakantie met zijn vrouw, zijn moeder en zijn broers. Zelfs zijn schoonmoeder mevrouw Leenhoff uit Zaltbommel ontbrak niet. Een pension aan zee, een tweepersoons ledikant voor Suzanne en Edouard, open vensters en dit uitzicht: zeilbootjes over het kalme water, groenig met kleine witgekuifde golfjes, de rust de oneindigheid, het wegwieken van een meeuw.

surlaplageEM
Eduard Manet: Sur la plage

Elf jaar later in 1873 waren ze weer in Boulogne-sur-Mer en schilderde hij Sur la Plage, waarop Suzanne lekker zit te lezen in het zand met een strooien luifelhoedje op. Haar zwager Eugène ligt steunend op zijn elleboog naast haar. Hij doet denken aan zijn houding op Le déjeuner sur l'herbe.

Leon in Abu-Dhabi

Sinds de publicatie van mijn boek 'Suzanne en Edouard Manet' in oktober 2014 verschijnt er in de kranten telkens verbluffend nieuws over de grote Parijse schilder. Het Louvre in Abu-Dhabi verwerft spectaculaire meesterwerken uit het westen. Dat Leonardo's pas ontdekte 'Salvator Mundi' er te zien zal zijn was al te gek om te geloven. Maar nu blijkt dat er ook een schilderij van Manet tijdelijk naar het filiaal van het Louvre zal verhuizen. Het is het portret dat Edouard schilderde van Suzannes zoontje Léon Koëlla als 'Le Fifre' (de fluitspeler).

leonfluitspeler
le Fife door Edouard Manet. Musée d'Orsay Parijs

In mijn verbeelding loop ik over de besneeuwde Rue de Batignolles (nu Avenue de Clichy) en duw de deur van Café Guerbois open waar alle schilders bij elkaar zitten. Ik roep zijn naam en Edouard Manet staat op. Hij kijkt me aan. Ik moet het hem vertellen. Ik roep dat ik uit 2017 ben gekomen, dat zijn schilderij van Léon in het Louvre te Abu-Dhabi komt te hangen!
Hij draait zijn kobaltblauwe ogen naar het plafond, zakt op zijn houten caféstoel en roept dat ik gek ben of hij dronken.

cafeguerboisAfbeelding van Café Guerbois in Parijs getekend door Manet.

Als ik nog eens mee mocht doen in de film 'Midnight in Paris' van Woody Allen zou het zomaar kunnen..

Geschiedenis: levend organisme

Cornélie van Wassenaer 1Foto: Collectie Huisarchief Twickel

De voltooid verleden tijd blijkt niet te bestaan. Alle gebeurtenissen werpen hun beelden het heelal in en komen over miljoenen jaren aan op een ster of een planeet. Worden ze daar misschien opgevangen en geprojecteerd? Ik lees met een gevoel van oneindigheid over de recente wetenschappelijke ontdekkingen in de ruimte en dan ligt een fantasy-verhaal al klaar. De legers van Napoleon marcheren – ergens miljoenen lichtjaren ver – nog altijd richting Waterloo. Wat was daar aan de hand op die oude, uitgedoofde planeet Aarde? vragen ze zich af op een plek tussen de sterren zonder tijd of ruimte.

Rouwbord voor Marie Cornélie

rouwbordFoto: Dank aan Dirk Lammersma

Geschiedenis is een levend organisme dat niet kan sterven, sterker dan wij. Gebeurtenissen uit mijn boeken blijven doorgroeien vanuit hun wortels. Telkens komt er iets nieuws bij aangereikt door het verleden. Deze herfst kreeg ik via boekwinkeltjes.nl waar ik een boek bestelde contact met Dirk Lammersma, antiquariaat Interboek in het oosten van het land. Bij de bevestiging van mijn bestelling mailde hij dat hij vier titels van mij in voorraad heeft waar onder Marie Cornelie van Wassenaer dagboek van de reis naar Sint-Petersvburg 1824-1825. Hij stuurde me een foto van een rouwbord in een kerkje in Lage, net over de Duitse grens. Een 'Totentafel' vervaardigd BY DEN DOOD VAN M. C. GRAVINNEN VAN WASSENAER LAATSTE AFSTAMMELING VAN DEN ADMIRAAL VAN WASSENAER OBDAM EN ECHTGENOTE VAN J. D. C. BARON VAN HEECKEREN VAN WASSENAER.
En dat rouwbord kende ik nog niet. De gravin tevens Vrouwe van Lage, die in 1850 diep betreurd in Den Haag op het Lange Voorhout overleed, liet bewondering, dankbaarheid en liefde na. Op het rouwbord is in goudkleurige letters in twee talen een aangrijpend gedicht geschreven. Helemaal in de poëziestijl van haar dagen begint de dichter met een oproep: 'Ween! Ween! Ja ween! Met Delden. De Vrouwe van Wassenaer is niet meer..'
Ik wil u de complete Nederlandse tekst niet onthouden en als er een 5de druk van mijn boek verschijnt hoop ik het er in op te nemen:

rouwbordMarieCornelie

Kasteel Ruurlo dat Marie-Cornélie tekende

RuurloKasteel Ruurlo door Marie-Cornélie getekend 1823 kort voor haar reis naar Sint-Petersburg. Hier woonden haar oom en tante Van Heeckeren Van Kell met haar twee neven en zes nichten. Collectie Huisarchief Twickel

Marie – Cornélie tekende in 1823 in haar schetsboek nauwgezet Kasteel Ruurlo, waarin haar nichtjes en neefje Van Heeckeren Van Kell en haar stiefmoeder Sophie woonden. Zij had als meisje in Den Haag tekenlessen gehad van de landschapschilder Jean François Valois. Haar grootmoeder schreef: '... hij vindt er natuurlijk fouten in, maar voor een begin in Oost-Indische inkt klon hij niet beter wensen.'
Kasteel Ruurlo is nu een museum gewijd aan het werk van Carel Willink. Het loopt storm vanuit het westen, naar het verbluffende MORE in Gorssel en het nabije Kasteel Ruurlo. Vergelijk het huidige kasteel Ruurlo met de aandoenlijke tekening van de gravin van Wassenaer.

Hollandse meesters

FloraRembrandt van Rijn, Flora, 1634
© State Hermitage Museum, St Petersburg

De bezoekersaantallen van de tentoonstelling Hollandse Meesters in de Hermitage Amsterdam lijken alle records te gaan slaan. De oogappels van de tsaar, zoals de mooie ondertitel luidt, zijn ook zo verleidelijk geëxposeerd dat ze er in de Hermitage in Sint-Petersburg wel jaloers op moeten zijn. Dit mag u deze winter niet missen.

Panorama Amsterdam

panoramaFoto: Ilja Huner

Met hetzelfde kaartje hebt u nu ook toegang tot een nieuwe attractie van het museum: Panorama Amsterdam. City Time Lapse. In deze gloednieuwe surroundshow beleeft u het ontstaan en de groei van Amsterdam aan de Amstel, van de vroege middeleeuwen tot het heden. Heerlijk om met buitenlandse gasten te doen, want de show is ook in het Engels. Maar zeker zo opwindend voor de Nederlandse bezoekers die na de Hollandse meesters en thee in het restaurant de dag in stijl willen afronden.

Mijn volgende boek schrijven..

Nu de dagen langzaam langer worden blijf ik nog langer ondergedoken in mijn volgende boek. Ik ga hoofdstuk veertien voltooien en vestig al mijn aandacht en inlevingsvermogen op een nieuw, betoverend tijdperk.

Zie ook: historisch toerisme

Thera Coppens

OmslagSuzanne
Lezingenagenda

Nieuwe gasten melden zich aan

Toekomst Historisch Toerisme Bureau

U kunt ons volgen op Facebook

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

 OmslagSuzanne

OmslagSuzanne      OmslagSophie      omslaghortense      OmslagMarieCornelie

E OmslagSuzanneHistorisch Toerisme Bureau

zilverenkoets2

 Tromplaan 7A 3742 AA Baarn T. 035 5422091 E. This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Go to top